چرا کلسیم برای دندان‌ها مهم است؟

اکثر رژیم‌های غذایی دارای کلسیم پایینی هستند. اما آنچه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که افرادی که رژیم می‌گیرند، با عدم دریافت مقدار کافی در هر روز، دندان‌ها و استخوان‌های خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. هنگامی که بدن کلسیم کافی ندارد، این ماده را از دندان‌ها و استخوان‌ها می‌گیرد، که می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. 99 درصد از ذخایر کلسیم بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار دارد، بنابراین وقتی کلسیم بدن کم است، این مناطق از بدن رنج خواهند برد. رژیم‌های غذایی که کمبود کلسیم دارند نیز خطربیماری پریودنتال (بیره) را افزایش می‌دهند. سلامت استخوان فک شما نیز بدون مقدار مناسب کلسیم در معرض خطر خواهد بود. سطوح پایین این ماده می‌تواند موجب تضعیف و لق شدن دندان‌ها شود که خطر ابتلا به بیماری بیره را حتی بیشتر می‌کند.

چگونه می‌توان کلسیم دریافت کرد؟
وقتی موادی خاصی که حاوی کلسیم باشد به طور مستقیم روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند مینای دندان را تقویت و ترمیم نماید و اثرات سودمند فلوراید را افزایش دهد. اما، بیشتر این مواد معدنی که شما برای دندان‌ها و استخوان‌هایتان فراهم می‌کنید، به طور مستقیم از رژیم غذایی شما به دست می‌آید. لیست زیر به شما کمک می‌کند منابع خوبی از نیازهای روزانه خود پیدا کنید:
 غذاهای لبنی: شیر، پنیر، ماست
 ماهی: به خصوص ساردین و ماهی سالمون (با استخوان)
 سبزیجات برگ دار: کرم،بروکلی، گلپی
 آبمیوه ها و نان غنی از کلسیم

مواردی وجود دارد که برای دریافت کلسیم مورد نیاز باید در نظر گرفته شود. مراقب میزان نوشابه‌های گازداری که مصرف می‌کنید باشید. این کار نه تنها برای سلامت دندان‌ها و بدن مناسب نیست بلکه مصرف زیاد نوشابه‌ها باعث افزایش سطح فسفات در خون می‌شود که می‌تواند کلسیم را از استخوان‌های شما گرفته و از جذب مقادیر جدید این ماده معدنی جلوگیری کند.
همچنین لازم است از میزان مصرف ویتامین D کافی اطمینان حاصل کنید. کلسیم توسط بدن جذب می‌شود و تنها در صورتی استفاده می‌گردد که ویتامین D کافی در سیستم بدن شما باشد. یک رژیم متعادل باید منبع کافی از ویتامین D را از منابعی مانند تخم مرغ و آب نارنج غنی شده فراهم کند. نور خورشید نیز به بدن در جذب طبیعی ویتامین D کمک می‌کند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منابع غذایی اضافی ممکن است ضروری نباشد.

Tags:
Share:
Leave comment

چهارراهی گل سرخ، کلوله پشته

کابل، افغانستان

0787566898

با ما بتماس شوید!

ساعات کاری

شنبه - پنجشنبه 8 صبح الا 8 شب

درخواست وعده ملاقات

info@sat.af